< Vorige Column index Volgende >

Column: Doorbreken van oude structuren en culturen

Auteur: Marjet Rutten
Datum: 30-05-2011

Onder invloed van economische, demografische, sociale en technologische ontwikkelingen verandert de vastgoedmarkt in razendsnel tempo. Professionele partijen kijken soms weemoedig terug naar hoe het ooit was en hopen misschien zelfs op een terugkeer van vroegere tijden. Maar in dit geval is die hoop niet veel meer dan uitgestelde teleurstelling.

Zoals de markt ooit was, zo komt deze nooit meer terug. Dat betekent echter niet dat het er minder leuk op gaat worden. Er liggen voldoende kansen en uitdagende vraagstukken waar we de komende jaren onze tanden in kunnen zetten. En de klant… die kan in zijn handen knijpen. Die krijgt steeds meer waar hij recht op heeft.

De wereld is veranderd. De macht of het initiatief liggen niet meer vanzelfsprekend bij bedrijven of bij de overheid. Onder meer door internet en social media hebben mensen inzicht in wat er speelt en willen ze er steeds meer zeggenschap over uitoefenen.

Eindgebruikers en betrokkenen eisen daardoor veel meer invloed op en zij krijgen die ook. We laten niet meer zo maar alles over ons heenkomen en we nemen niet meer zo maar aan wat ons geboden wordt. De eerste signalen daarvan zijn al zichtbaar.
De markt draait daardoor volledig om. Waar plannen vooralsnog werden gemaakt door gemeenten en werden ingevuld door ontwikkelaars of corporaties, zo worden de overheid, ontwikkelaars en bouwers in de nabije toekomst gedienstig aan de burgers. Bedrijven werken dan steeds meer ideeën uit van consumenten.

Bovendien is een gemiddelde prestatie niet langer goed genoeg. Via internet kan iedereen aan de hand van referenties en klantenbeoordelingen inzien hoe een organisatie scoort. En natuurlijk kiest hij de organisatie die bovengemiddeld scoort. Niet het hoogste cijfer doet er dan toe, maar het bedrijf dat het beste scoort na een afweging tussen argumenten die voor dat project belangrijk zijn.

Zoals velen vandaag de dag via bijvoorbeeld www.booking.com een hotel uitkiezen, via www.werkspot.nl een klusjesman of via www.kieskeurig.nl elektronische apparaten. Zo kiezen we straks ook steeds vaker andere dienstverleners en producten uit. Dat betekent dat keuzes maken en helder communiceren belangrijk wordt.

Vastgoedorganisaties staan voor de uitdaging nieuwe kansen te herkennen in deze nieuwe werkelijkheid. De concurrentie wordt groter en de macht van de consument wordt dat ook. Nooit eerder was het zo belangrijk te weten waar je als bedrijf voor staat, waar je goed in bent, wat je toegevoegde waarde is en waarin je je onderscheid van de concurrentie. Nooit eerder was het ook zo belangrijk dat op een consistente manier uit te dragen. In je communicatie én je gedrag.

Voor meer informatie over de ontwikkelingen in de bouw- en vastgoedsector zie www.debouwin2025.nl
Voor meer informatie over de invloed en mogelijkheden van internet en social media in de bouw- en vastgoedsector zie www.internetindebouw.nl
 



Over Marjet Rutten

Meer columns van Marjet Rutten:

09-04-2010
Wanneer gaan we bouwen wat de klant wil?